Äntligen är lupon på fötter igen!!
Och allt tack vare en medelålders snubbe från Eslöv. En jag fått kontakt via lupoforumet o även varit hemma hos honom för två år sedan o gjort en inställning på växellådan, trevligt!
iaf, bilen har stått sen typ 21 feb, har testat o grejat med allt möjligt men när han då erbjöd sig att komma upp så la jag ner projektet o började vänta på honom... 4månader senare kom han! haha..
I fredags kom han vid halv tre o körde halv sju. O inte startade bilen för det. Nejdå... första han sa när han kom var att sätt på en kopp kaffe så ska jag starta din bil efter det. Men icke
men hittade ett fel som kan varit boven, ett relä som styr styrboxen glappade o hade släppt i en löddning. Så gick över till grannen o lånade en löddkolv ( har köpt egen nu :) )
även backventilen till bränslet var felvänd, vetifan när den blivit det men har bytt till en ny. Så undra om den satt fel innan eller efter bytet. Kommer ju inget bränsle fram när den sitter fel.
O visade inga felkoder heller.... timmarna gick o vi var tvungna o avbryta :(
på lördagen löddade jag om en 10 sladdar bland motorns kabelstammar som gått av innan, de var skarvade med kabelklämmor eller hur man ska säga det. Han trodde det kunde vara dålig kontakt, så därför köpte jag en löddkolv o löddade o gjorde grannt. Men den starta ej ändå... bytte även tillbaka till org bränslepump eftersom jag köpt en beg o testat med, men samma resultat.
telefonen ringde i söndags o han var på väg hit! snacka om att man blev glad!
Timmarna gick även denna eftermiddag o pillade på allt o lite till.
Beställde pizza till oss som Evelina snällt hämtade. Blev även lite löst prat runt annat än bilar o hade en trevlig matstund, social kille!
Samtidigt satt vi o kollade på vad en beg motor skulle kosta, för misstänkte att det var dåligt komp. Kändes lite kört då kan man säga...
men ett sista försök skulle nu bli att BOGSERA igång skitet...
så fram med 745 o ut o körde, först la vi den i tvåan ( det är en automat ) sen ut under huven o kopplade loss själva växelroboten. Det tuggade o hade sig innan vi kom upp i fart.... sen stanna vi, kopplade in roboten o la i N. Inte starta den nu heller.. men motorn började bli varm iaf.
efter 3-4 stopp o typ en km att testa o starta den så JÄVLAR gick den igång!! HAHHAA som vi skruvat o nästan gett upp. Antagligen behövde den motioneras rätt så rejält o få fram bränsle efter att stått så länge. Underbart att se han köra den tillbaka till garaget!!
men säg den glädje som varar, turbon laddade ej o söndagskvällen gick mot sitt slut...
på måndagen gick jag ut tidigt o plockade bort turbon, motionerade o snurrade på impellrarna som beggat igen lite efter stilleståndet, den rörde på sig! Satte ihopa allt igen o nu fanns det fan turbotryck i kärran med!
"propellern" där inne satt fast, fick hjälpa den på traven lite!
så nu står den äntligen på sommarhjul o verkar funka perfa, ända jag är lite misstänksam är att det småryker från turbon som om det läcker olja runt den. Men kan vara gammal olja som ligger där. Har nämligen haft av den sammanlagt 2gånger för att kolla oljeanslutningen :( så turbo på en lupo byter man lätt på en 1.5timme! nu
Ett stort tack till Peter från Stehag! En som själv är ägare till inte mindre än 4st Lupo 3L. Han är nåt jävulskt femjävlig på elektroniken/mekaniken på lupos. Han har räddat många lupos från dyra verkstadsbesök i Skåne! Tack!!
o tack till min lille hjälpreda :) o Evelina!
hjälper så gott han kan med domkraften <3
så nu är det dags o halvera sin bränslekostnad igen, får se hur länge den gången hehehhe :) Men för varje problem blir man en lösning klokare!